Det med maden

21. marts 2011

Alder:
16 mdr.

Det med maden

Hej Helen,

Jeg skriver til dig endnu engang om de tilbagevendende problemer jeg/vi har omkring S.'s spisevaner.

For det meste accepterer jeg, når S. ingenting vil spise - det er for det meste til frokost han ikke vil have noget. Han spiser ret sent morgenmad (kl. 8) og tidlig frokost (kl. 11.15), så jeg har prøvet at fjerne formiddagsmaden for at se om det skulle gøre ham mere sulten til frokost. Det har en lille effekt.

Han viser stadig ingen interesse for at ville spise selv. Grød om morgenen giver min mand ham, mens han leger med nogle biler el. lign. Har han ingenting at sidde med, vender han hovedet væk. Det samme gælder faktisk for dagens øvrige måltider. Hvornår kan vi forvente at han skal begynde at spise selv? Og hvordan griber vi det an?

S. har 12 tænder, inkl. 4 kindtænder, men det er som om at han ikke kan spise noget, der er for hårdt. Selv vindruer med skræl, som han tidtil har spist med vellyst. Enten spytter han det ud eller også tager det ham en krig at tygge det. Derfor får han stadig meget most og blød mad. Hvordan kommer vi videre?

Vi har lige været fire dage på hotel, hvor vi har spist ude blandt andre mennesker til alle måltider. Her har S. stort set ingenting spist, om aftenen ville ...

Annonce

... han slet ikke røre aftensmaden. Vi prøvede at lokke noget grød i ham inden sengtid uden held, og han gik dermed i seng på tom mave. Er der for meget forlangt af en på 16 mdr. at kunne spise uden blandt mennesker?

S. virker generelt til at have et ret anstrengt forhold til det at spise. Jeg forsøger virkelig at lade være med at overvåge ham, men hold op, hvor er det svært, når jeg stort set altid har en fornemmelse af at han ikke får nok at spise. Kan jeg/vi gøre noget for gøre det hele mere naturligt? om jeg har skrevet til dig tidligere, har spisesituationen være vanskelig, siden vi begyndte at give ham grød/mos da han var 4 mdr. Kan det have sat så dybe spor i ham, at mad er problematisk?

Det med at børn nok skal spise når de er sultne nok, den køber jeg altså ikke i S.'s tilfælde. Han kan godt bare lade være med at spise.
Helen, det er så svært for mig, og det går mig så meget på, når S. ikke vil spise. Jeg kigger misundeligt på de børn, der bare spiser! Gid det var S. der gjorde det! Jeg møder ikke særlig stor forståelse fra min omgangskreds, for de synes jo at S. er så dejlig, lige tilpas og glad, så de kan ikke se hvad problemet er. Det har bare stået på så længe nu. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig